- Harry Stebbings is maker van de podcast ‘The Twenty Minute VC’ over durfkapitaal.
- De 24-jarige Brit maakte zijn rechtenstudie niet af en koos voor het ondernemerschap.
- Stebbings heeft nu 140 miljoen dollar opgehaald om zelf twee investeringsfondsen te starten.
Harry Stebbings is de bedenker van ‘The Twenty Minute VC’, een podcast over durfkapitaal met meer dan 100 miljoen downloads in 190 landen. Hij interviewde gasten van meer dan 200 investeringsfondsen, waaronder Sequoia, Founders Fund, Y Combinator, Benchmark en Index Ventures.
Stebbings praat niet alleen met durfkapitalisten, hij is er zelf ook eentje geworden. Donderdag maakte hij bekend twee nieuwe fondsen te starten van gezamenlijk 140 miljoen dollar.
Onder meer het vermaarde onderzoeksinstituut MIT en RIT Capital Partners doen mee, evenals de oprichters van techbedrijven als Atlassian, Calm, Hopin en Nubank.
Hoe is de 24-jarige Stebbings, die zijn rechtenstudie niet afmaakte, een grote naam geworden in de investeringswereld? Dat begon in de keuken van zijn moeder.
Het begin van 'The Twenty Minute VC'
Stebbings wilde podcastmaker worden en startte op 18-jarige leeftijd met 'The Twenty Minute VC' vanuit zijn moeders keuken.
Aanvankelijk was de podcast bedoeld om de medicatie en de behandeling te bekostigen van zijn moeder die aan multiple sclerose lijdt. Het werd echter zo’n doorslaand succes dat hij een jaar later zijn studie aan de wilgen hing om zich fulltime te richten op het maken van nieuwe opnames.
Inmiddels zijn er meer dan tweeduizend afleveringen en heeft zo ongeveer elke Britse investeerder die ertoe doet zijn of haar opwachting in de studio gemaakt.
Regelmatig spreekt hij oprichters en investeerders waar mensen uit de techindustrie een moord voor zouden doen om naast te mogen zitten tijdens een etentje – mensen als CEO Daniel Ek van Spotify en topman Brian Armstrong van Coinbase.
'The Twenty Minute VC' is uitgegroeid tot een van de grootste mediamerken op het gebied van durfkapitaal. Stebbings heeft goede banden met grote investeerders en is er uiteindelijk ook zelf eentje geworden.
Twee fondsen van in totaal 140 miljoen dollar
In april 2020 harkte hij 8,3 miljoen dollar bijeen en investeerde dat in startups als het sociale audionetwerk Clubhouse en de virtuele evenementendienst Hopin. Beide bedrijven zijn inmiddels miljarden waard.
Nu volgen twee nieuwe fondsen van in totaal 140 miljoen dollar.
De eerste, 20VC Early, bevat 33 miljoen dollar en investeert in een vroeg stadium in jonge bedrijven. Daarbij gaat het om bedragen tussen de 250.000 en 750.000 dollar.
Fonds nummer twee, 20VC Explorer, is bedoeld voor ondernemingen die willen opschalen en schrijft cheques uit van 1 miljoen tot 5 miljoen dollar. In totaal is hiervoor 107 miljoen dollar beschikbaar.
Symbiose tussen media en beleggen
"De podcast is mijn uithangbord", zegt Stebbings tegen de Financial Times. "Het is makkelijker dan ooit om inhoud te creëren, maar het is moeilijker dan ooit om een merk te creëren."
De combinatie tussen investeren en een eigen mediamerk zal in de toekomst vaker voorkomen, denkt de Brit. De competitie tussen durfkapitaalfondsen wordt immers heviger en iedere investeerder is erop gebrand om als eerste in de beste bedrijven te stappen.
Durfkapitalisten die hun eigen mediaplatforms bouwen, zoals Silicon Valley-investeerder Andreessen Horowitz dat deze week de nieuwssite Future lanceerde, omzeilen traditionele media en kunnen zichzelf naar eigen inzicht profileren en ondernemers aantrekken.
Lees meer over investeren:
- Pieter Schoen bleef twee keer zitten op een Fries internaat, nu is hij €175 miljoen waard – dit is de loopbaan van de Dragons’ Den-investeerder
- Zo rolde Myrthe de Groot op haar 25ste in het vastgoed – ze participeert in ruim 100 panden en helpt andere beleggers in onroerend goed
- 10 cruciale elementen van een pitch deck waarmee je als startup investeerders overtuigt